Hyppää sisältöön

Käännös tehty koneellisesti käyttäen Google Translatea

Vastauksia työnhakijoiden kysymyksiin

Etelä-Hämeen työllisyysalue on koonnut tälle sivulle vastauksia kysymyksiin, joita työllisyysalueelta kysytään usein. Jos et löydä tältä sivulta vastausta omaan kysymykseesi, voit lähettää kysymyksesi meille sähköpostiosoitteeseen asiakaspalvelu@ehtapalvelut.fi.

Kysymyksiä ja vastauksia

  • Työmarkkinatorin Asiointi-palvelua ei pysty käyttämään ilman verkkopankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai sirullista henkilökorttia. Jos et pysty käyttämään Työmarkkinatorin Asiointi-palvelua, sinun täytyy asioida työllisyysalueen toimipisteessä. Muista aina ottaa mukaan henkilöllisyystodistuksesi eli passi, henkilökortti, ajokortti tai kuvallinen Kela-kortti.

    Tarkista toimipisteidemme osoitteet ja palveluajat verkkosivulla Toimipisteet.

  • Pyrimme järjestämään alkuhaastattelut ja työnhakukeskustelut asiakkaidemme kanssa pääsääntöisesti kasvotusten toimipisteessämme. Järjestämme asiakastapaamiset etäyhteydellä vain poikkeustapauksissa.

  • Emme laadi työllistymissuunnitelmaa aivan kaikille työnhakijoille. Työllisyysneuvojasi ottaa sinuun yhteyttä, jos sinulle täytyy laatia työllistymissuunnitelma.

  • Työllistymissuunnitelman sijasta laadimme aktivointisuunnitelman, jos työttömyytesi on jatkunut pitkään ja tavoitteena on parantaa elämänhallintaasi ja mahdollisuuksiasi saada töitä.

    Lue aktivointisuunnitelmasta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivuilta. (Thl.fi.)

  • Työnhakuvalmius tarkoittaa, että henkilö on valmis hakemaan ja vastaanottamaan kokoaikatyötä.

  • Palvelutarpeen arviointi tarkoittaa sitä, että arvioimme säännöllisesti, mitä työllistymistä edistäviä palveluja asiakkaamme tarvitsee. Palvelutarvettasi arvioidaan alkuhaastattelussa, työnhakukeskusteluissa ja täydentävissä työnhakukeskusteluissa sekä työllistymissuunnitelman päivityksen yhteydessä.

    Lue palvelutarpeen arvioinnista Työmarkkinatori.fi:ssä.

  • Työnhakusi pysyy voimassa, kun asioit työvoimaviranomaisen kanssa sovitulla tavalla. Riihimäellä, Janakkalassa, Hausjärvellä ja Lopella työvoimaviranomainen on Etelä-Hämeen työllisyysalue.

    Työnhakusi voi päättyä, jos laiminlyöt työnhakua toistuvasti. Huomaathan, että hallitus esittää työnhakijan velvollisuuksiin tiukennuksia. Nämä tiukennukset astuvat voimaan 1. tammikuuta 2026 ja 1. maaliskuuta 2026, jos eduskunta hyväksyy hallituksen esittämät lakimuutokset. Lue vuonna 2026 voimaan astuvista muutoksista sivulta Työnhakijan oikeudet ja velvollisuudet.

  • Karenssi tarkoittaa sitä, että työnhakija menettää oikeuden työttömyysturvaan määräaikaisesti, koska hän on toiminut työvoimapoliittisesti moitittavalla tavalla. Se tarkoittaa sitä, että hän on esimerkiksi

    • laiminlyönyt työnhakua,
    • kieltäytynyt työstä,
    • irtisanoutunut työstä,
    • kieltäytynyt palvelusta tai keskeyttänyt palvelun.

    Lue karenssista Työmarkkinatori.fi:ssä.

  • Kela maksaa työttömyysturvaa ja muita etuuksia. Työllisyysalue hoitaa työllistymiseen ja työnhakuun liittyviä asioita sekä selvittää, onko sinulla oikeus työttömyysturvaan. Voit saada työttömyysturvaa Kelasta tai työttömyyskassasta vasta sitten, kun työllisyysalue on todennut, että sinulla on oikeus työttömyysturvaan.

  • Ilmoita Etelä-Hämeen työllisyysalueelle työllisyystilanteesi muutoksista

    • Työmarkkinatorin Asiointi-osiossa,
    • puhelinpalvelussamme tai
    • toimipisteessämme Riihimäellä tai Janakkalassa.

    Tarkista puhelinpalvelumme puhelinnumero ja palveluajat verkkosivulla Ota yhteyttä.

    Tarkista toimipisteidemme osoitteet ja palveluajat verkkosivulla Toimipisteet.

Yhteystiedot

Henkilöasiakkaiden asiakaspalvelu

Aukioloajat

Palvelemme henkilöasiakkaita puhelimitse maanantaista perjantaihin kello 9–12.

Huomioithan, että et pysty käynnistämään työnhakua puhelimitse tai sähköpostitse. Käynnistä työnhaku Työmarkkinatorin Asiointi-palvelussa tai asioimalla toimipisteessämme.